ნა ნდ ნე ნი ნუ
selected terms: 104 page 4 of 6
ნაწილის-განღება
(κοινωνία ἡ) =ხოლო აღთქუმად მარილისა ზიარებასა, ესე იგი არს, ნაწილის განღებასა უწოდა (თტე., რიცხ. 34, გელ., A 1108, 63v) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის More…
ნაწილობა-ჲ
(μερικός) =ერთითობაჲ არარა არს სხუა, თჳნიერ ნაწილობა (პრ., კავშ., პეტრ., 180; 108.20) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი = Old More…
ნაწილობით-ი
(μερός ὁ) =ნაწილობითითგან (τῶν έπὶ μεροῦς) საყოველთაოჲ არა აღიკაზმების (ნემეს. პეტრ., 2; 28.23) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული More…
ნაწმასნი
(πλαττόμενος) შეთხზული, გამოგონებული =რომელი წარმოაჩენს, ვითარმედ ნესტორისსა მადიდებლობს ნაწმასნთა ზედა მისთა ორთა პირთა (მქს., პიროს., გელ., 31,15; შდრ. აღწმასნილი) More…
ნდომა
(θέλειν τό) ნება, წადილი =ბუნებისაჲ უკუე არსა ნდომაჲ? – მარტივად ნდომაჲ ბუნებისაჲ (მქს., პიროს., გელ., 19,28) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის More…
ნება-ბოროტება-ჲ
(ἐθελόκακος) ბოროტი ნება =ფარისეველნი არა ვითარ ჯერ-იყო, თარგმნიდეს ელიაჲსთჳს, არამედ ნებაბოროტებით დაჰფარვიდეს ჭეშმარიტებასა (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404,76I) More…
ნება-ჲ
(βούλμσις ἡ) წადილი, განზრახვა, სურვილი (ზოგადად) =ნებაჲ (βούλμσις) არს ვითარება-ქმნილი ნებაჲ (θέλησις) ბუნებითი, ესე იგი არს, ბუნებითი და სიტყჳერი წადიერებაჲ (ο‡ρεξις) რომლისამე საქმისაჲ More…
ნებაობა-ჲ
=ესენიცა და ნესტორი იჯმნიან თქუმად ქრისტეს შორის კაცობრივისა ნებისა ანუ მოქმედებისა, არამედ მხოლოობით იგივე ნებაობასა და იგივე საქმეობასა იოცნებენ (ანასტ. სინ., არს., I, 160-163) More…
ნებება
(θέλω) =მასვე ნეფსით თჳსით ენება და იქმოდა კაცებისა საქმეთა, ვითარცა კაცი (მიქ., მრწ., ეფთ., 9, Jer. 151, 85r) //(მაქს., მრწ., ეფთ., 9, Q 34, 35r) //(თტე., მრწ., თეოფ., 9, Jer. 23, 340v More…
ნებება-ჲ
(βούλησις ἡ) ზოგადად =რამეთუ ნებებაჲ არს წადიერებაჲ (ὄρεξις) და სურვილი სიტყჳერი საქმისა რაჲსაჲმე (დამასკ., გარდ., 128, არს.); – θέλειν τό – საჴმარ არს ცნობად, ვითარმედ არა ერთ არს More…
ნებებით
(θέλων) ნებსით, ნებაყოფლობით, თავის ნებით =ხოლო ბუნებისაებრი [შიში] ნებებით ჩუენთჳს, ვითარცა სახიერმან, შეიწყნარა (მქს., პიროს., გელ., 23,22) // შდრ. ნებსით (მქს., პიროს., ეფთ., 6,24) More…
ნებებითი
(θελητόν τό) წადიერებითი, ნებელობითი, ნებსითი =ნებაჲ ოდესმე ნებებასა მოასწავებს, ესე იგი არს, ძალსა მნებებელობისასა და ეწოდების მას ნებაჲ ბუნებითი, ხოლო ოდესმე – ნებებითსა და ეწოდების მას More…
ნებებული
(θέλειν τό) ნების ობიექტი, კონკრეტული მიზანი, რომლისკენაც ნებაა მიმართული =სანებური, რომელ არს ნებებული, თჳთგამორჩევითი და გუამოვნებითი (დამასკ., ორთა ნებ., არს., S1463, 133r); – θελητόν More…
ნების-მყოფლი
(θεράπων ὁ) =და ყოველთავე წმიდათა და ნებისმყოფელთა ღმრთისათა ხატსა (თტე., მრწ., თეოფ., 16, Jer. 23, 341v) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის More…
ნების-მყოფლობაჲ
(γνώμη ἡ) =ანგელოზთაგან იტყოდეს სოფელსა შექმნულად, თჳნიერ ოდენ შჳდთაგან ნებისმყოფლობისათჳს მამისა (ეპიფ. კვ., პას., თეოფ., H 601, 154II) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
ნებსით
(ἑκουσίως) =იგივე ნებსით ინებებდა და იქმოდა კაცობრივთა და უბრალოთა საქმეთა ვითარცა კაცი (მაქს., მრწ., ეფთ., 9, Q 34, 35r); და იგივე ნებსით ინებებდა და იქმოდა კაცობრივსა ვითარცა კაცი More…
ნებსითი // ნეფსით-ი
(ἑκούσιος) =ვინაჲთგან უკუე ნებსითი საქმესა რასმე შინა არს და უნებლიეთად საგონებელიცა საქმესავე რასმე შინა არს (დამასკ., გარდ., 133, არს.); ნებსითი არს არცა იძულებით, არცა უმეცრებით More…
ნებსითობა-ჲ
(ἑκούσιος) ვინაჲთგან უკუე ნებსითობაჲ საქმესა რასმე შინა არს და კუალად, უნებლიეთად საგონებელობაჲ საქმესა რასმე შინა არს, ამისთჳსცა... უნებლიეთსა... მოქმედებაცა უწოდეს (დამასკ., გარდ., 133, More…
ნერგი
(φυτόν τό) მცენარე =სულიერად ითქუმის ნერგი, ვინაჲთგან აქუს მოზარდობითი და აღორძინებითი ძალი (დამასკ., დიალ., 2,18, არს.); და ეზიარების უკუე უსულოთა ვიდრემე ჴორცთა ოთხთა ნივთთაგან More…
ნერგობით-ი [ძალი სულისა]
(φυτικός ὁ) სულის პოტენცია ზრდისა =არს სხუაჲცა ძალი სულისა, წოდებული ნერგობითად, რომელი ითქუმის მოზარდობისა და აღორძინებისად (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404, 117I) More…
ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი ლექსიკონები
to main page Top 10FeedbackLogin top of page
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9