(ἐθελόκακος) ბოროტი ნება =ფარისეველნი არა ვითარ ჯერ-იყო, თარგმნიდეს ელიაჲსთჳს, არამედ ნებაბოროტებით დაჰფარვიდეს ჭეშმარიტებასა (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404,76I) More…
=ესენიცა და ნესტორი იჯმნიან თქუმად ქრისტეს შორის კაცობრივისა ნებისა ანუ მოქმედებისა, არამედ მხოლოობით იგივე ნებაობასა და იგივე საქმეობასა იოცნებენ (ანასტ. სინ., არს., I, 160-163) More…
(βούλησις ἡ) ზოგადად =რამეთუ ნებებაჲ არს წადიერებაჲ (ὄρεξις) და სურვილი სიტყჳერი საქმისა რაჲსაჲმე (დამასკ., გარდ., 128, არს.); – θέλειν τό – საჴმარ არს ცნობად, ვითარმედ არა ერთ არს More…
(θελητόν τό) წადიერებითი, ნებელობითი, ნებსითი =ნებაჲ ოდესმე ნებებასა მოასწავებს, ესე იგი არს, ძალსა მნებებელობისასა და ეწოდების მას ნებაჲ ბუნებითი, ხოლო ოდესმე – ნებებითსა და ეწოდების მას More…
(θέλειν τό) ნების ობიექტი, კონკრეტული მიზანი, რომლისკენაც ნებაა მიმართული =სანებური, რომელ არს ნებებული, თჳთგამორჩევითი და გუამოვნებითი (დამასკ., ორთა ნებ., არს., S1463, 133r); – θελητόν More…
(ἑκουσίως) =იგივე ნებსით ინებებდა და იქმოდა კაცობრივთა და უბრალოთა საქმეთა ვითარცა კაცი (მაქს., მრწ., ეფთ., 9, Q 34, 35r); და იგივე ნებსით ინებებდა და იქმოდა კაცობრივსა ვითარცა კაცი More…
(ἑκούσιος) =ვინაჲთგან უკუე ნებსითი საქმესა რასმე შინა არს და უნებლიეთად საგონებელიცა საქმესავე რასმე შინა არს (დამასკ., გარდ., 133, არს.); ნებსითი არს არცა იძულებით, არცა უმეცრებით More…
(ἑκούσιος) ვინაჲთგან უკუე ნებსითობაჲ საქმესა რასმე შინა არს და კუალად, უნებლიეთად საგონებელობაჲ საქმესა რასმე შინა არს, ამისთჳსცა... უნებლიეთსა... მოქმედებაცა უწოდეს (დამასკ., გარდ., 133, More…
(φυτικός ὁ) სულის პოტენცია ზრდისა =არს სხუაჲცა ძალი სულისა, წოდებული ნერგობითად, რომელი ითქუმის მოზარდობისა და აღორძინებისად (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404, 117I) More…