The National Library of Georgia მთავარი - ბიბლიოთეკის შესახებ - ელ.რესურსები
ერთ ტაფაში

ერთ ში

(ჩუურთმიდან)

შენი შენთგან შენდა შემწირველნოველთა და ოვლისათ.

წარსულმა ქარტეხილმა სატუსაღოს ფარ, დაბალ, ნესტიან ოთაში სხვადასვა მიმართულების, სახის, მდგომარეობისა და ასიათის ხალხი შეგვყარა.

ვბაასობდით, ვკამათობდით; გვსურდა ერთმანეთი დაგვეჯერებინა, ჩვენს მხარზე გადოგვეყვანა; მაგრამ კამათი უსიამოვნოთ თავდებოდა, რთხელვე აღსარებულ აზრს კერპათ ვხდიდით.

გავიუტეთ.

ხმასაც აღარ ვცემდით რთმაეთს.

- ყმაწვილებო, - გვრა ერთხე მოხუცმა თავადმა. - ასეთს ვიწრო სივრცეზ უბრათ ცხოვრება უხერხულია. მგლურათ ცქერა იძლება, როცა ადამიანი დღში ერთელ წუთით შეხვდება არასასიაოვნო პირს; კი ან უნდა ევრიგდეთ, ან ხელჩართული ჩხუბი გავმართოთ; ან დავხოცთ ერმანეთს, ან გადაგვიყანენ სხვა საკანში, დაგვარიგებენ ქურებსა და ლოთებ შორის. უკეთესი კი ნება ივატოვოთ, რაც საათ გვაქვს; ვილაპარაკოთ, ვიმეგობროთ, ვიდრე ერთ ჭერქვეშა ვართ მომწყვდეული.

თავადს თითქმის არავინ ემდურებოდა; მასთან კავშირი არვის შეუწყვეტია; არც არავის ჰქონია მისი ჯავრი და ჟინი, თუმცა არც ერთს შეხედულებას არ იზიარებდა და ხშირათ შხამიანი დაცინვა იცოდა... მაგრამ ყვლა მოიბლული იყო დინჯი, ჩვეულებრივ ზრდილი, ენაწყლიანი ადამიანის მიერ... ყველა დარწმუნდა, რომ იგი გაჭირვების დროს, თუ მოეხალისა, თავს არ დაიოგავს უბრალო ნაცნობისათვისაც კი; რომ საიდუმლოს არა თუ არ გასცემს ხეპრეთ, სათუთათ მოეკიდება და სამარესავით დამარხავს. ჩვენს გამოურკვეველ მდგომარეობაში კი გულის მოფხანა“, რჩევის ძებნა, ტყუილი, უმიზნო ლაპარაკი აღლესს მოთხოვნილებას შეადგენდა...

სატუსაღოში ყველა მეჭორეთ ხდება.

- ჩვენი შერიგება ძნელია... რა უნდა მოვნახოთ ისეთი, რაც ყველასათვის საყურადღებოა, და თანაც ენის უშვერობამდე არ მიგვიყვანდეს?

- სიყვარული! - მოკლედ უპასუხა ტუსაღმა-მგოსანმა პროტესტანტს.

- თანახმა ვარ! - დაადასტურა თავადმა.

თავადი ძლიერ იშვიათად ლაპარაკობდა ნაზ გრძნობებზე; თავის დღეში ენა არ დაუძრავს პირად სიყვარულზე. ბუნდოვნათ გაგვეგონა თავადის რომანული და რომანტიული თავგადასავალი. მაგრამ ახლა, ახლა იგი მხოლოდ მუსაიფობდა, ირონიულათ იღიმოდა, და თუ სადმე ჩარჩენილი ქონდა ძირმწარე და ლა ტკბილი მოგონებანი, არ ვფიქრობდით.

ბუნდოვანათვე ვიცოდით, რომ წინათ მეგობრებს და ნაცნობებს თავადის დიდი იმედი ჰქონდათ; რომ თვითონაც თავაღერილი თამამათ ვიდოდა ცხოვრების გაზაფხულის გზაზე... მაგრა იიკარგა... სახეც და სახელიც!

ასე ჯიხვი გადმოიხდავს სალ კლდიდან ლაღი და შეუპოვარი... გავარდება დამიზნებული თოფი... მიიალება კლდეთა მეუფე... და, ვინ იცის, დაჭრილი ჯიხვი სულს ღაფავს, თუ სხვა კლდეს შეაფარა სიკვდილს გადარჩენილი თავი.

- როგორ? - ჰკითხა ვიღაცამ.

- უბრალოთ: ვილაპარაკოთ სიყვარულზე, - უპასუხა ისევ თავადმა.

- მოსაწყენია, თავადო...

- სრულიათაც არა... ზოგი იამბობს, რა გადახდომია სიყვარულის გამო, ზოგი თუ რა უნახავს, გაუგონია ან წაუკითავს, - განმარტა თავისი სიტყვები მგოსანმ.

- რომ ვილაპარაკოთ, დარწმუნებული უნდა ვიყოთ, რომ არსებობს სივარული... სადაა, როდის გინაავთ?

- რამდნი არ გვინახავს, მაგრამ წა...

- თქვენ კი გწამთ?

- მე პირადათ, - შეეკამა თავადი; - მწამს ისე, როგორც ბრილიანტის არსებობა... კაცორიობის უმრავლესოას არც კი გაუგონია, რომ არსებობს ბრილიანტი; მხოლოთ მცირესობას უნახავს; სულ მცირე რიცხვს აქვს ნამდვილი ბრილიანტი; , მართლაც, სახარბიელო უნიკუმი ხუთი-ექვსია... რა, ძვირფასია, იგ ცოტაა; რაც მშვენიერი, იგი არ არის გავრცელებული... ზოგს უყვარს პურის მარცვლის ოდენათ... ზოგი კი... საკუნტალა, დანტე, როეო, ნესტანი - უნიკუმებია. რა თქმა უნდა, ბევრი ერც გაიგებს ათაშვილის ქსს:

ევიშრობ რემლსა, ირთ მანლებლს,
გულსა დაიწვავ დასანაცრებელს, -
და ისსა ფერფლსა, ვითა საკველს,
შევსწირავ სატრფოს, ჩემსა საყვარელს.

მაგრამ სწორეთ მით არის სიყვარული აღალი და მშვენიერი, მომხიბვლელი სანეტარო, რომ ოველ ორფეხ ცხოველს შეუძლია იგი შეიშნოს, იგრძნოს, იგემოს. ამბობენ და წამიკითხავს, მეცნიერი როცა ახალ ჭეშმარიტებას მიაგნებს და ხელოვანი დაამთავრებს თავის ქმნილებას, წარმოუდგენელ ნეტარეას განიცდისო. არ მიგრძვნია ასეთი რამ, - თავადს რაღაც ნაწყენობა დაემჩნია, - მაგრამ მესმის... მრწამს, რომ სუფევს... უმაღლესი ზრი აღფრთოვანებულნი, ზოგჯერ ღიმილით და სიხარულით მიდიან საწამებლათ... არ მიმოქმედნია ასეთი რამ, - ტუჩების ქვეშ ორმა ნაოჭმა დაკვირვებულ მაცქერალისათვის თავადის ხვაშიადი გამოამჟღავნა, - მაგრამ მესმის... არ ონია მილიარდები, მაგრამ ხომ არის როკფელერი, კარნედჟი.

სიყვარლი მცირეთა ხვედრია, და ღმერთმა ნუ ქნას, ჩვეულებრივ მოვლენათ გახდარიყოს!

- წარალია სიყვარული!... - უხეშათ ჩაურთო ვიღამაც.

- რა ერე? - ვერ მოითმინა მგოსანმა და არ აცალა თავადს, რომელიც პასუხის მიცემას აპირებდა. - წარმავალია ყველაფერი... ზე, ადამია. ზეს სიათლე აკლდება... ადაია კვდება... ირღვევა საუკუნებით შემუშავებული რჯული, მეცნიერული თეორიები, ხელოვნეის ოქედარ... ვი იცის, ქვეყნათ რადე ჰომეროსი იყო, იცის, რადე მილოსელი ერა დაირა რამდენი ჯიოკონდა დაიხა... მაგრამ კაცობრიობაზე ჰქონდათ მათ გავლენა და შეუგნებლათ მითი ვიკვებებით ლაც. სიყ აფაქიზებს კაცს; იგი კაცს ადამიანათ ხდის...

- შეიძლე ით, რო გულ სტოვებს საარადისო რილობას, - ცოტა სიჩუმის შემდეგ დაუმატა თავადმა.

- Время все лечит! - უადგილოთ წამოროშა ვიღამაც.

- ამის თქმა მხოლოთ გაუთლელ... ადამიანს შეეძლო, - ჩაერია აასშ ურნალისტი. - მოსჭერით თუნდ ორი წლის ბავშს ელი, ენა, დააბრმაეთ იგი. იძლება მაი გასძლოს მრავალი ლი... დრო ვერ განკურნავს... მწარე ფიქრ არ მიატოვებს... არის წყლული, რომლიც რჩებ... ლოა და გეშო... მე ადმიანზე აპარაკო... ეს დაბელავთ, და ოიყრის; ზოგიერთ იას გაჭრით, და ორი ნაილი რძო სიცოცლეს... აგრამ სიყვარული ხო მხოლოთ რჩეულ ადამიანებს შეუძლიათ, და მათზე ლაპარაკოენ თაადიც და შალვაც.

- როცა ადამიანს სამე შემოელვა ან საქმის უნარიც არ აქვს, მაშინ იგონებს იგი მეტაფიზიკას, სპირიტიზმს; ეძებს რაღაცას, რაც გაართობს, შრომას არ თხოულობს, არამედ ცარიელ სიტყვებს. მაში ჰკინძავს იგი სიყვარულის ცრემლებს... რელიგიურ ექსტაზს.

- ცხველებს რომ ენა მისცათ, სწორეთ ეგრე იტყოდენ... - ერ მოითმინა ვიღამაც.

- ჩემს აღფოთებას ვაცხადებ ხააგის უდიერათ მოხსენებისათვის!.. - განაცხადა ერთმა ტუსაღთაგანმა; ბევრს უკმაყოფილება დაეტყო.

- ატონებ, ატო! - ეაჩერა ოხუც თავად მოკამათენი. - გთხოვთ მე დამითმოთ. ჩვენ ამბებს მოვყვეთ... კაათი გადავდვათ სხვა დროისა და სხვა ადგილისათვის.

- კარ! კარ ქნ! - მოისმა აქეთ-იქეთ.

- პიროვნების შეურაცხყოფა...

- ჰო, კარგია, გვეყოფა! - შეუბღვირა ერთმა.

სხვე არ გამოექომაგენ.

- თქვენ ისევ კამათს მიჰყავ ხელი და აქაც უსათუოთ დასები გამოჩდება... სჯობია გვიამბეთ რამე.

- გვიჩვენეთ მაგალითი, ჩვენ აგბით... - შემოეხვიენ თავადს ტუსაღები.

ყველა დანატრებული იყო ამ სამარისებურ მოწყენილობაში რაიმე გაგონა, თავი გაერთო უჩხუბრათ და გაუბრაზებლათ.

- რა დროს ჩემ სიყვარულზე მასლაათია, არლამ, აი ჩვენმა ახალგარდა პოტმა თქვას... გაოიგონოს!..

- არა, ჯერ ვენ, ჯერ თქენ.

- კარგი, ასდაც იყოს! თუ ხელოვნურად ვერ გიამბობთ - მაპატი. მე გადოგცემთ ერთ ძველ თქმულებას, თქვენ კი თქვენებურათ გაალამაზეთ.

თაადმა დაიწყო:

ეს ძველათ

იგი სხა, სიძვა სხაა,
შუა ზის დიდი ზღვარი.

შოთ.

ბევრია რავალფეროან საქართვლოში ხელისგულივით სწორი, ალუწვდენელი, ილ ნიადაგიანი ველი, ბუნეისაან განგებ საბურთაოთ, საჯირითოთ და მეომართა სავარჯიშოთ შექმნილი; მაგრამ ძვირია ისეთი, როგორიც არის სალ გვერდათოდებული.

მდინარის პირათ გაშლილი მინდორი; შორიან შავათ მაცქერალნი სალი-კლდეები გზავნიან გრილ სიოს მობურთალთა, მაცეკვართა და ფალავანდთა სულის მოსაბრუნებლათ. წრეთ შემოვლებული ცაცხვები კარავათ ადგია თავს მოხუც მობაასეთა, მანდილოსანთა და პაწია ბავშთა საზოგადოებას. ბუჩქები, ერთმანეთში გადახლართული ეკალი საუკეთესო მოაჯირია სიმაღლეზე სახტომათ; აქა-იქ ტბათ ჩამდგარი წყალი ამღავნებს სივრცეზე გადახტომის უნარს ცხენისას და ქვეითისას; ორ ადგილას გორაკი ვარდება, ქვემოთ ფხვიერი მიწაა და სადავის კარგი დაჭერა უნდა, რომ ცხენი არ წამოექცეს მხედარს.

აქ იყრიდა თავს ამსა მას, აწ სამარადისოთ წარსულსა, იმერეთის უმაღლესი წოდება, აუარებელი მხლებლებით, მუსიკოსებით, მგოსნებით. ნადირობას ნადიმი მოსდევდა და ნადიმს ჯირითი, ცეკვა, ჭიდაობა და ბუმბერაზობა. პირველათ აქ მოდიოდა საზოგადოებაში გამოსასვლელი ახალგაზრდა ქალი და ვა; აქ ისვენბდა, გულით არობდა ახალგაზრდათა სიტურფითა და სიჩაუქით ომში სისხლდაცლილი, ოვრებით დაღლილი მოუცი; აქ პატარები ეცნობოდენ ზრდილობას, მოხდენილს ლაპარაკს, შორეულ გობრებს და მტრე. აქ ისკვნებოდა ნამვილი სიყვარული, რომელიც წლობით გრძელდებოდა... ხალხი დღე და ღამ ბუზივით ირეოდა.

ამ დღეობისთვის არჩევდენ სავსე მთვარის ერთ კვირას.

***

ერთ დილას თეო, რომელიც ჯერ სოფელ-ვეანა არ იყო გამოყვანილი, თაის ორიოდე მხლებელით ცხეით ირნობდა. აიტაცა დილის ივმა, ცვარით აბრყვიალებულმა მოლმა და ცხენს ნაზი ელის მთლის ძალით მათრახი შემოჰკრა, გახტა ცხენი... თმის გაშლამ, სიომ, ჩქარა სულისთმამ მოლა ბავში... და მიატოვა სადა. ცხენ მიჰქროდა. შორს გამოჩნდა გორაკის ძირათ უს მიერ გამოხრული ხრამი.

- შეაჩერე, ქალატონო! - მიაძაეს მხლეებმა. გახურებული ცხენ არ დაემორჩილა სუსტ ელს.

ლებლემა ცხენე ყალყზე შეაჩერეს. არ იცოდენ რა ექნათ. დაწევით ვერ დაეწეოდენ... და ქალბატონთან რთად რამში გადავარდნას ყოველთვის მოასწრებდენ.

შინდა ბავში, დახუჭა თვალი.

უეცრათ მთის თხმიდან დაეშვა უცნობი არი. ნებით ჩამოიყვანა , კრა უსლი და ხრამზ გადმოვლო... წინ დაუდგა თეოს ცხენსა აღირში ლი სტაცა, რთ წა ასე დგენ.

ერე ცხენოსან ბავშს წელზ ხელი მოხვია და უთხრა:

- ნუ შინიათ, გააგრდით ცხენზე და აბჟანდში ფეხი გაუყაეთ.

- მე კი თა მკვდარი მეგონა... - ძლი წარმოსთვა ბავშმა.

- გა თი გასწირავს ასეთს კარგს ბავშს?

ქალმა-ბავშმა, რომელიც უკვე დიდობას ჩემობდა და ბავშობით მიმართვა არ სიამოვნებდა, ახლა გული მოიცა; უეცრათ ფერ დაუბრდა და რა:

- ქვენ როგორღა გაბედე აქეკენ გამოხტომა?

- აღართიდან დაღმართში ბევრათ უფრო იდზე ხტება ცხენი - აი თქვენი ცხენისთვის კი ძლიერ გასაჭირი იყო.

ქალს მოეწონა თავმდაბალი სიტყვა.

- გმადლობთ! ძლიერ გმადლობთ!

- პირიქით, მე ვარ მადლიერი, რომ ცოტა სამსახურის გაწევის შემთხვევა მომეცა.

ორივე უკან ბრუნდებოდა. მხლებლები მოწიწბით მოყვებოდენ მათ.

- თქვენ ვინ ბრძანდებით? - დაეკითხა ქალი.

- მეფის ერთგული!“

ქალმა შიშით და უსიამოვნოთ ხედა მაწვილს.

- თქვენ?

- პაპუნას ქალი!

- მშვიდობით, პაწია ქალბატონო! - მხედარი ცხენზე გადმოხტა, ღრმა სალამი მისცა და... ჭენებით წავიდა.

მამის ციხეში მარტოთ, უტოლ-მეგობროთ დარჩენილ თეოს არ ავიწყდებოდა მხსნელი უცხო მხედარი... განსაკუთრებით ახარებდა, რო მისი სირცხვილი არავინ იცოდა; მხოლოთ როცა დადიანის სასახლეში მიიყვანეს და ახალგაზრდობა თავს ევლებო, სურათი მთიდან ჩამოფრენილი მხედრისა ნელ-ნელა ჰკარგავდა ფერს და ავიწყებო გონებას. მაგრამ უეცრათ, რაღაც საქმის გამო, მეფის ერთგულიც გამოჩნდა სასახლეში.

აქ დაუახლოვდენ რთმანთს, აქ მისცეს ერთმანეთს სიტყვა.

სიტყვას ქალისას სე და ვაჟ, როგორც მაისის სიტურფეს და ვაჟის სიტყას ისე დაერდნო ქალი, როგორც ბზის ყავარჯენს ბრ.

დრო იგი ცნაური, გაუცდელი, დაუნდობელი და დაუდგრომელი იყო.

შემოდგომაზე სიკვდილის წინ აირევა ბუნება. ქარი აზუზუნდება; აქ აიღებს კორიანტლს და იქ მიაყრის; ყავარს ხეზე გადებს. ხის ფოთოლს მაგიას ააყრის, ისლი წყაროს ფაავს და წყლი ივსება აივანი.

ასეთ წამს, რა მახვილი თვალი არ იყოს, ვერ გაიგბს, ვინ ეკუთვნის, საიდან რა არის ჩამოტანილი.

ასე იყო მაშინ საქართველოშიც, არავინ იცოდა, როცა ეხვეოდა მეორეს, ხვალ საწამლავს მიაწოდებდა თუ ხანჯალს ჩაჰკრავდა.

ყოელ კუთხეს მეტი თუ არა, ორი მეფე ჰყავდა, ოთხი-ხუთი მთაარი, ათი-თორმეტი მოურავი, გამგე და სარდალი.

ერთ მეფეს ნიშნავდა ყაენი, მეორეს ხვანთქარი, მესამე რომელიმე მათგანის წინათ დანიშნული იყო; მეხეს შთამომავლობით ყველაზე მეტი უფლება ჰქონდა ტახტზ. დიდებულთა მიერ კახეთში მიწვეულს იმერეთში ჰქონდა უფლება კანონიერ მეფეთ ყოფილიყო, მაგრამ სამღვდელოება ეწინააღმდეგებოდა. მეფის მიერ დანიშნულ სარდალს არ ემორჩილებოდა ყაენის მიერ დანიშნული ათასისთავი; ხვანთქარის მიერ მდივან-ბეგათ გამოგზავნილი ცდილობდა საერისთავო ხელში ჩაეგდო. გურიელი ხელშეკრულებას ჰკრავდა ქართლის მეფესთან, ქართლის დიდებულნი ყაენის სარდალთან...

ვინ იყო მართალი, არვინ იცოდა. ტყუილია, თითქოს ყველა თავისკენ იზიდებოდა, მაგრამ შეუძლბელი იყო ნათლად გამოერკვია კაცს, როგორ მოქცეულიყო. ხშირათ, რაც ღალატს, მამულის გაყიდვას ჰგავდა, სწორეთ მამულის ბედნიერებისათვის იყო ნამოქმედარი.

ასეთ დროს საქმის დაწყება და გათავება არ შეიძლებოდა.

გაიოზი უკვე ირებდა თეო ეთხოვა, რომ უეცრად სპარსეთში წასვლა მოუდა.

დარჩა ქალი.

მოხუც მამას შეუჩდენ...

გვიხსენი, დაგვამოყვრე ფრიდონსო“.

დათანხმდა მამა.

ქალმა ჯერ უარი თქვა.

რა აუვიდოდა?

დასწერეს ჯვარი.

დაბრუნდა გაიოზი.

ჩაიკეტა კარები.

**

გაიოზი დიდი ძლიერი თაადი იყო. იგი არ ერედა ამ ქვეყნის არევ-დარევაში. მისდა ბედათ, ვერც ლეკი, ვერც სპარსი და ვერც ოსმალო ვერ უდგებოდა ბუნებრივათ დაცულს და ციხეებით მედგრათ გამაგრებულ სამფლობელოს.

უბრალო ტუტუცობისათვის მეზობლებს - მესაზღვრეებს არ უტეხდა ალიაქოთს, მაგრამ ერთხელ, როცა ორი გლეხი აუწიოკა რაჭის ერისთავ, დაიირა მისი მოურავი და ჩაფრები, დასჭრა ველას მარცხენა ხელი და გაუგზავნა.

მას მერე არც არავინ ედავებოდა და არც არავის ესხმოდა თავს.

მეფის ერთგული იყო.

მეტისახელიც აგრე ერქვა...

ხშირათ აგზავნიდა მეფე ელჩათ.

დაიმედებული ხალხი ამბობდა: მისდა უნებურათ ციხის კედელზე ჩიტი ვერ გადაფრინდებაო.

ერთი ხანია ხალმა დრტვინვა დაიწყო.

აი რას ამბობს გაიოზზე აქ პროზით გადმოცემული ხალხური ლესი:

*

მუხლებში ყალი ჩაუდგა
ცხ
ენებს; თოფის წამალ ლპება
სარდაფში
; ძაბს ალღო ეკარგეათ:
სასახლის ზო მიდუმბულა;
ჟივილ-ყივილი არ ისმის.

*

ფარა ნადირმა გაგვინადურა.
მტერმა წავართვა საძოვი ;
ვენს მამულზე სხამ გააშენა ციხე,
ალა, ფაცხა-სადგომი.

*

რაინდო საკვირველო, სანდო, უებარო,
რათ დაგანგე ხმალი? რათ ჩაიკეტე
კარი
? რათ აიღე ხიდები? არ გაგონდება
ძვლი თავდასხმა ლმობლი,
არც მანდილოსანთა სარკმლის ვეშ
ნელ-ტკბილი მუხამბაზი?

***

ასე იმღეროდა ხალხი.

გაიოზი კი არ გამოდიოდა.

სენმა ჯავრისამაშეიპყრო იგი, - ამბობდენ დიდებულნი და ცდილობდენ ამ შემთხვევით ესარგებლათ და მეფის თვალში გაიოზი ორულათ დაესახათ. წვრილფეხა აზნაურები და მოხეტიალე მეომრები აქ ორიოდე ცხენს მოიპარავდენ, იქ წაასხამდენ რომელიმე ქვეშევრდომის ფარას, მაგრამ გაიოზი არ მისდევდა მათ, არ აგზავნიდა მდევარს და თვითონვე ფულით ან მამულით ასაჩუქრებდა დარბეულს.

***

მხოლოდ გაიოზის მესაიდულე პირისფარეშმა იცოდა ყველაფერი და თეოს ამბავი ას მოჰქონდა, ისიც ძლიერ იშვიათათ... იცოდა გაიოზმა, რომ თეო კარგად არის... ფეხმძიმეთაა... ბავში ეყოლა... გაიგო, რომ თეო დედასთან წასვლას აპირებდა...

გაიგო და ჩაფიქრდა.

**

პატარა ღელები ელის წიწილებივით იკლაკნებიან, რთმანეთს ეხლართებიან და ერთ მდინარეს ჰქმნიან.

მდინარის პირათ მიჭრიალობდა სამი არაბა-ურემი, ორმოციოდე შეიარაღებლი ცხენოსანით გარსშემორტყმული. გზა შუა ტყეში იყო.

უკან ტყიდან გამოვი ბერი.

- ფარსადან! - აუძახა არავანს ბერმა.

- რა გინდა, წმინდა ძმავ? - შორიდან მისცა პასუხი ყმაწვილმა.

- მოიწიე, სიტვა მაქვ.

ფარსადანმა ცხენი მიაენა.

- რა გნებავს?

- ვერ მიცანი? - რმა ჩამობურული ბაშლაყი გადიხადა.

- გაიოზ!.. - შეკივლა ფარსადანმა.

- ჰო! უნდა დამეხმარო...

- რაში?

- ბავში უნ მომატაცებინო, ნებით სჯოია, თორემ აქაურობას ოვწყვეტ. შენ გაფცული ხარ ჩემთან... შე სინიდისს ვედე - არ მიღალატო...

- ბატონს კი ღალატო?

- ბავში ერთადერთი ჩემი საჩუქარი იქნება... ხომ იცი, რაც დავიტანჯე.

- რას ბრძანებ? ბატონს ილი წაართვა და შენ მოგცე, უც კაცს?!

- არა ვარ უცხო... შენს ბატონს ჰყავს, ყველაფერი აქვს... კი არაფერი არაფრათ მიმაჩნია...

- ბავში ხომ მისია! - ფარსადანს არ ესმოდა მთელი ეს მუსაიფი და თითქოს ძილიაო, ისე უპასუხებდა ძმათ-გაფიცულს გაიოზს.

- კი, ჭეშმარიტათ, მაგრამ მე ვეძებ თეოს შვილს. მის გაზრდაში ვპოვებ ჯილდოს, ავინაზღაურებ დაკარგულს.

- არა! არ შემიძლია!..

- მაშ დამიხვდით. იყვირე! - და გაიოზმა ცხენი ქარავნისაკენ გააქანა.

აღარ იცოდა რა ექნა არსადანს. ეყვირა და ნაფიცი ძმა როგორ გაეცა? არ ეყვირა და... ამიტომ დამბაჩა გაისროლა. ბერი მიაჭენებდა ცხენს.

ქარავნიდან რამდენიმე ცხენოსანი გამოექანა.

- რა მოხდა?

- ტყეში მტერია! - იცრუა გაიოზმა. - ბევრი... შეაჩერე, სანამ მე ქალბატონს მივმალავდე სადმე.

ცხენოსნები ტყეში შეცვინდენ მტრის საძებრათ... გაიფანტ-გამოიფანტენ.

ურემთან, სადაც თეო იჯდა, ორი მსახურიღა დარჩა.

- თავს უშველეთ, - დაიძახა ბერმა, - მტერია! ამ ბავშს მე მონასტერში მოუვლი... ქალბატონი თქვენ დაცავით.

ასე ახლოს თვი სასახლესთან თავდასხმას არავინ მოელოდა. ველა დაიბნა.

თეო ჰკიოდა:

- ბავში, ბავში.

- ბატონო, ასე სჯობია... მონასტერი ახლოა, ელს ვერავინ ახლებს... მაგ ბავშის დაჭერა სურს მტერს, თორემ ჩვენ არც გვერჩიან.

ფარსადანმა დაინახა, რომ ბერათ გადაცმული გაიოზი ბავშს მთის კალებზე მიაქროლებდა... ვერაფერი მოახერხა, გადმოიღო ოფი და თვით იკრა ახაში.

წივი-კიილში, თოფის სროლაში, უნაყოფოთ მტრის ძებნაში გაიოზი მიიკარგა.

გაგზავნეს მონასტერში კაცი.

დაჩხრიკეს ყვლაფერი.

ბავში და ბერი გაჰქრა.

**

გავიდა თხეტი წელი. პატარა ღელეე გვლის წიწილებივით იკლაკნებიან, ერთმანეთში იხლართებიან და მდინარეს ჰქმნიან.

ინარის პირათ ფეხაკრეფით მიდიოდა ასიოდე ცხენოსანი, გზა შუა ტყეში იყო.

- საჩქაროთ უნდა მივუხტეთ გალავანს. კარებიდან ჩასვლა შეუძლებელია, სამი კიბ გვავს... - ამბობდა ჩუმათ ახალგაზრდა წინამძღოლი.

- მოკლე კიბეებია, ბატონო!

- ორ-ორმა ცხენოსანმა დაიჭიროს ხელში და ჩვენ ავყვებით.

- ბატონმა გვიბრძანა აქ დავუცადოთ...

- არა!.. ბატონს ციხის კლიტეები უნდა მივართვა...

- გარისხდება!

- ჩემს თავს იყოს!

ასე მიიპარებოდნენ ცხენოსები... არც აბჟანდის, არც იარაღის წკრიალი არ ისმოდა. ნაწვიმარ გზაზე ცხენის ფეხის ხმაც იკარგებოდა. ლაფშურით მიდიოდენ; დარაჯმა დაიძახა. პასუხად საშინელი მათრახების ტკაცა-ტკუცი გაისმა. ქაჯებივით მივარდენ ციხის გალავანს; ცხენები კედელს მიაყენეს; სამი კიბე მიადგეს; თითო ორ ცხენოსანს ეჭირა. აყვენ. პირველათ თვი მეთაური გადახტა. ჯერ ორი გადაყვა... მათ სხვები მიყვენ... გაიცნენ კოშკში... ხელჩართული ომი... ლეკურის ქნევა აღარ შეიძლება... ხაჯალი დასრიალობს... სისხლი... ყვირილი... ხროტინი... კოშკის კიბეზე ავარდა ყმაწვილი მეთაური.

ერთმანეთს შეხვდა მოხუცი რაინდი და პირტიტველა მეთაური.

მეთაურ: დამნებდით... თქვენს ჭაღარას ნუ შემარცხვენიებთ.

ფრიდონ: მეფეს ბავშების მეტი აღარავინ დარჩა?

მეთაურ: გაიოზის მოწინავე გახლავარ, ისიც აქ გაჩნდება, სადაც არის.

გაიოზ: აქ ვარ, შვილო!

ფრიდონმა წარსდგა წინ ფეხი, მარდათ ჩამოხსნა კედლიდან ხმალი.

ყმაწვილმა ლეკურით მიმართა:

- ადგილიდან არ დაიძრე!

- შეჩერდი, ფარნა, მაგი მამაა შენი!.. - დაუყვირა გაიოზმა.

ფრიდონ: რას ამბობ, აიოზ!

გაიოზ: დიახ, ეს შენი შვილია: სულიერათ მე არ მაგის მამა. ჩემს საქმეს მაგი განაგრძობს... ჩემი გადავეცი მაგას ყველაფე... ცოდ, -ჩვეულება, მეფის ერთულება და ღვთისმსახურება... შეხედე პირადაც. თუმცა იგი შენი სისხლი და ხორცია, მაგრამ მე უფრო გავს, ვიდრე შენ... ენ წამართვი ხორცი, მე დამრჩა სული.

ოთახში მხლებლებმა შემოიტანეს ქალის ცოცხალ-მკვდარ გვამი.

- რა გიქნიათ, - მიაძახეს ყველამ მსახურებს.

- ბატონო, თვითონ გადმოვარდა კოშკის სარკმელიდან.

გაიოზი მივარდა, დაიჩოქა:

- თეო, თეო, მოიხედე, შენი შვილი მოგიყვანე. მაპატიე, რომ უიმისოთ დაგტანჯე, მაგრამ ვერ მოვითმინე... შენ მაგიერ მყავდა, შენ გგავს იგი - შეხედე მის თვალებს, თხელ ტუჩებს...

- შვილო!

- დედა!

დაჩოქილ გაიოზს ზურგში ვიღაცამ ხანჯალი ჩასცა... ფრიდონი იყო...

- შენც მოგკლეს ჩემთან ერთად. ესეც კარგია. იცოდე, გაიოზ, თუმცა სხვა იყო ჩემი ქმარი, შენი ვიყავ მაინც; რაც ბავში წაიყვანე შენ, მერე ქმარი არც მინახავს!.. ჩემთვის ვიყავი ჩემს კოშკში მარტო და ვფიქრობდი მხოლოდ თქვენზე.

- ელაფერი მოიმოქმედე, ფრიდონ, თეო ჩემია მაინც...

**

მემატიანე ამბობს, შვილმა მამა საუკუნო საპყრობილეში ჩასვაო.

ეს შეცდომაა: ფრიდონი არ ყოფილა ნამდვილი მამა ფარნასი... იგი იყო მხოლოდ ხორციელი მამა...

თავადის ნაამბობი ბევრს მოეწონა. მართალია, ზოგმა თქვა, ასეთი თქმულება ხალხში არ არსებობსო, მაგრამ უმრავლესობას იც არ შეპარვია, რომ თავადმა ლეგენდის პირთ ჩააქსოვა თავისი გრძნობა და აზრი.

მხოლოდ ერთმა შენიშნა:

- Князь, как вы ни переодевайтесь, а вас я узнаю.

ავადი შეკრთა. პასუხი არ მიუცია - ეტყობოდა ეშინოდა, ამ შენიშვნამ კამათი არ გამოიწვიოსო და იმედი ჰქონდა, ნასროლი სიტყვა თუ არ განიმარტა და განმეორდა, დავიწყებული იქნებაო. თავადი იღიმებოდა, პასუხს არ გვაძლევდა კითხვებზე და მხოლოდ ხუმრობით ვეუბნებოდა:

- ამ სატუსაღოში მაინც მეღირსა ავტორობა. თქვენ ამათეთ, მე კი მივწვები, - და თავადი მიწვა. პაპიროზს მოუკიდა და ბოლს დაუწყო დაკვირვებით მზერა.

- ოხ, რა ადრეა კიდევ! - ზმორებით წამოიძახა ვიღამაც. - რა გაათენებს?.. გვიამბეთ კიდევ!..

მივიხედ-მოვიხედეთ. უნებლიეთ ყველას თვალები ახალგაზრდა ბელეტრისტზე შეჩერდა.

- კარგი, ბატონებო, არ გახვეწნიებთ. ერთი ამბავი ჩამრჩა ჯიბში დასაბეჭდათ დამზადებული და წაგიკითხავთ.

ყმაწვილი მაას უჯდა და დაიწყო კითხვა:

ამა

(ონოლთა მოობის დროიდან)

I

- დედილო!

- , შვილო?

- არ ღირს, დედილო, ასე ცხოვება: ან მოკვდეს კაცი და ცოცხალი იყოს!..

- რათა, ვილო, რა მოგივიდა?

- მომწყინდა, დედილო, ომწინ! ტერს არ შინია და მოყვარე არაფრათ მაგდებს. ფუი, ასეთ ცხოვრებას!

- რატომ, შვილო? როგორც სხ ცხოვრობს, ისე ჩვენც ვაჯახირებთ წუთისოფელს!..

- სხვა, სხვა! სხვა რა ჩემი მაგალითია! აცს მზესავით უნდა გიყურებეს ველა: ხან სასურელი უნდა იყო, - აი ნებ გამათბოსო; ხან კი საწყევარი, - ვაი, როდის გადავრჩები ამ კაცსო! თვარა ძლოკვივით დასრიალობ შენთვის. თუ ინმე ფეხს წაგკრავს! თვარა ისე, შორს მყოფს არც კი შემოგხდავს.

- მერე, რა გინდა?

- ციხ ავიღებ!..

- გადირიე?

- გადვირიე კი არა, - ავიღებ!..

- მოგკლაენ, ილო! შენს ელიზბარს ვისღა უტოვ...

- ჯანი გავრდნია ასაც და ეც.

- რაღა ამ ციხეს ჩააინდი?

- მაგან გამოგვწოვა სისხლი. რაც მაგ წუწკები აქ ჩამოეთესლენ და ციხის კარები თავისთვის მიიხურეს, ტკბილი აღარ ყოფილა არც ძილი და არც მუშაობა!

- ასე იყავით მუდამ...

- რას ამბობ, დედილო? ჩვენი ბატონი მკაცრი იყო. რომ მოგვივდეოდა, ერთ კოდ პურს მაინც ისესხებდით. კათალიკოზი რომ მოვიდოდა, ეკლესიაში ყველა გავიგონებდით ტკბილ სიტყვას... ეჰ, მისი სიტყვები ახლაც გულს ჩამრჩენია; ბატონის მომღერლების ხმა რა სევდით ჩამგუგუნებდა გულში! ლექსები განა მეც არ მესმოდა? ხატავდენ ბატონის დარბაზს, განა მეც არ ვხედავდი და თვალი არ ძღებოდა? ეჰ, რა ჩამოვთვალო! ახლა კი ბურღუნებენ რაღაც გაუგეარს... იქნებ კარგიცაა - ღმერთმა იცის! რაც სახეირო იყო, სადღაც წაიღეს - ელიზბარს რაღა ვაჩვენო!..

..............

ეჰ, მივდივარ, დედილო. მარტო არ მინდოდა წასვლა - არავინ წამყვა, ამ ჩემს ბოღმას მაინც ამოვიღებ გულიდან! მერე რაც ნება, იქნება...

***

ციხის კარს ვიღამაც ძალზე დაუკაკუნა.

- ვინა ხარ?

- გააღე!

- ხვალ მოდი!

- ახლა გააღე!

- ვისთან გაქვს საქმე?

- ნთან.

- ვერ გიცნობ.

- გაუღე! ერთია, რას ვიზამს?! - მოისმა მეორე დარაჯის ხმა.

კარის გაღებაზე ახლათშემოსულმა მალი შეაბრიალა. ერთი დარაჯთაგანი წაცა.

- ეს ერთი, - წაილაპარაკა შემოულ.

- ესეც მეორე, - დააყოლა შემოსულმა.

ციხეში ჩოჩოლი შეიქნა.

- ვიღაც გაელებულა!

- შეკარით!

- ეს მესამე.

- მეოთხე.

- მოკალით! უსათუოდ ბნედანაცემია!

- გახელებულა!

- ეს მეხუთე!

- ერთად მივარდით ოთხივ მხრით და ასწიეთ შუბზე.

სე ეევსე.

- ვა, მომკლეს!.. ჯანი გამვარდნია. არაფრი წამიგია. მტვრათ, არარაობ ვითვლებოდი ყნ თვალში... არაფერი, მტვერი ვიქნები მიწაში. ანაბრე ჩემს საქმეს!..

- ვინაა? - კითხულობდენ მეციხოვნენი.

- აქაური სოფლელია.

- გადაირია, თუ რა დაემართა?

- გახელდა - ეტყობა...

- არც გახელებულა და არც გადარეულა. ჩვენგან განთავისუფლება უნდოდა.

- მერე, ერთი შეგვებრძოლა?..

- კარგია! ხვალ ჩახვალ სოფელში. ას ლიტრა როს მოსთხოვ მამასახლისს: დახოცილთა ჭირისუფალთ უნდა დავურიგოთ. თუ საღამომდე არ მოგცეს, თვით არ შეკრიბოს, შეესიეთ სოფელს. როგორც გსურთ, ისე მოიქცით, - უფროსს გაეღიმა.

ციხში ბრძოლა არ გათავებულიყო. სოფელი კი შეიკრიბა. ტოკავდა, სწუხდა.

საწყალს მოკლავენ...

- ბედნიერია, გულს მაინც იჯერებს...

- აი ჩვენი ბრალი... ჩვენზე იყრიან ჯავრს?

- მეტიჩარა იყო - და ის არის!

- ვითომ და ასე, - სხვამ კი არ იცის, რომ მონობას ვისუფლება ჯობია!

- წავიდეთ, მივეხმაროთ! - დაიძახა ერმა ჯმუხმა, მუდამ გაჩმებულმა ბიჭმა.

- წავიდეთ!

- კუმ ფეხი გამოყო, მეც ნახირ-ნახირო... გაჩუმდით, ფეხი არ დასძრათ!

- რაღა ეს გვეჭირებოდა, მაინც დალესილი იყვენ. ახლა ხომ იზეზი იშოვეს.

- ჩვ რა შუაში ვართ?

- რა შუაში ვართ, არ ვიცი; შუაში კი გამოგვჭყლეტენ კოზაკივით, ეს ვიცი.

- ცუდ დღეში ჩავარდით; მოვლა უნდა საქმეს.

- მართალი ხარ, ბერო, შენ გამოცდილი ხარ, გვირჩიე.

II

ოცი წელიწადი გავი.

- მამა რომ მოგიკლეს, ხომ იცი?

- ვიცი.

- მისი სახელი რომ უკვდავია, ხომ იცი?

- ვიცი! ვერაფერი გააწყო განსვენებულმა, ტყუილა წააგო თავი.

- სცდები!.. მისი მაგალითია, რომ ახლა ჩვენში ცხოვრობს. გი გვასულდგმულებს. სურათი ლანდია კაცის, ადამიანს კი გვაგონებს.

- მერე რა? სულ მოგონება, მოგონება!

- ჩვენ უნდა მოვაგონოთ.

- ვინ გყავს დამხმარე?

- ჩვენი ორი სოფლის მთელი ახალგაზრდობა. თითო-ოროლა ყოველ კუთხიდან.

- ცოტაა! გაგვწყვეტენ...

- გაგვწყვეტენ - ანდერძათ იქნება; ქვეყანას არ დაავიწყდება სიძულვილი. აღარავის ახსოვს ჩვენი მამა-პაპათა გასრესა, დედათა გაუპატიურება, სიმდიდრის წაგლეჯა; ვაჟკაცობა დაიკარგა. სულით მონანი შევიქენით. აღარავინ ამჩნევს, რომ ციხიდან გადმოვიდენ და ამ სოფლიდან ნელ-ნელა გვასახლეენ ებრაელებივით. ად? ვი იცის!

- მე არ მჭირდება ბევრი მტკიცება; მაგრამ ყველა შენის აზრით მიდის? იცის, რომ გამარჯვებას ვერ იხილავს, მხოლოდ აზრს მსხვერპლათ თავს სწირავს?

- უმრავლესობა კი; ზოგიერთი წამხედურობით.

- ოვდივა.

- დარწმუნებული ვიავ... მაგრამ შენს სახლს ცეცხლი უნდა აუკიდო...

- რისთვის?

- ნი სახლი უფრო ახლოა ციხეზე, ვიდრე სხისი. ჯარი აქაურობას მოატანს, ვითომ ცეცხლის საქრობათ; ნამდვილათ კი დასარბევათ. ერე იტვიან, ქვეყანას უბედურებაში ვეწეოდით, იდი ამაგი მიგვიძღვის მათ წინაშეო. ამიტომ მოვლენ. ნახევარი ყმაწვილკაცობა აქ დაეცემა ჯარს, ნახევარი იქ ციხეში შევარდება, როცა კარს გააღეენ გამოსასვლელათ.

- კარგი! მაშ როდის?

- ზეგ.

- სმის.

- გაარჯობა!

- გამარჯობა:

..............

სახლი იწის. ირგვლივ ხალხი ხელჩართული იბრძვის. ერთმანეთს ცეცხლისკენ ერეკებიან. ხეებიდან ქალები მტერს ადუღებულ წყალს თავზე ასხამენ. ჯოჯოხეთის სურათია. უხმო ბრძოლაა კბილის ღრჭენით, თვალებგადმოვარდნილი. უმრავლესობას ეტყობა სიკვდილს შეუღლებია... და ბევრი სურს თან წაიყვანოს მაყრათ. ციხის დაკეტვა მოასწრეს. ირგვლივ შემოერტყა სოფლელთა ჯარი. გარედან სოფლელები ესვრიან... ციხიდან გუგუნით მოდის ხმა. წყდება სოფლელობა, მაგრამ უკან არ იხევს. სიკვდილის ცელი მარდათ მუშაობს; სიცოცხლის ფრთებს არავინ ეტანება.

ცეცხლთან გაიმარჯვა ციხის ჯარმა. ისინი მოეხმარენ ალყაშემორტყმულთ. მტერთა შუა მოემწყვდენ თაისუფლების მაძიებელნი. გაწყდენ სრულიათ.

III

გავიდა წლები.

- გვეყო ამდნი მსხვერპლი...

- მკვდარ სიცოცხლ ცოცხალი სიკდილი სჯობია.

- რათი არ მკვდარი? როგორც სხვები ცხოვრობენ, ისენც ცხოვრობთ.

- რა ცხოვრებაა, როცა ნიჭი სარბიელს ვერ პოულობს, ხელოვნება არ ვითარდბა, მეცნიერება არ ჩნდე; როცა ენა იკარგება და ხასიათი ჩვნი ქუცმაცდება. ერის თავისუფლება მშობელია ყოველივე განითარების, კეთილდღეობის. გალიაში არც ერთი ცხოელი არა ცხოვრობს ჩვეულებრივს ხანს, რაც უნდა აჭამო, და ჩვენ კი ნებივრობაზე ვერაფერს ვიტყვით, მგონია.

- კარგი, მაგრამ ისი იმედი გაქვს?

- მთელი ხალის...

- გიტყუნეენ...

- არა! ნამეტანი საგრძნობელი ძარღვები შეუხუთეს ხალხს; ახლა ველა იხვდა, ყველა წინ იწევს...

- გაგებული ვს.

- მზადება არ წყვტილა უკანასკნ შეთმულბის დღიდან: პირქი, იმ დღიდან უფრო მოედო ქვეყანას აზრი განთავისუფლებისა, უფრ გაცხოვლდა მუშაობა...

- ღმერთმა ნას, მე კი...

- შენისთანებიც არიან, მაგრამ ცოტანი... არ იქები ღირსი მომავალი ბედნიერების.

..............

გათავდა ომი დაღალული, დაცული, დაჭრილი, გავერანებული ვეყნის ჭირისუფალნი მაინც იარული არიან. ცრემლების და ოფლის ეთ ბედის მადლიერი, ჯანსაღი, მომღიმარი სახეები მოჩანს. თავისუფლეის ცოცხა ფერს დაუფარავს დანაკლისის ფერმკრთალი ბუნება.

- ძმებო, ნუ აივიწყებთ, ვინც პირველ ვერ მოითმინა და მარტოთ შეებრძოლა მტერს.

- განუსვენოს უფალმა! - გრიალებს ხალხი.

ჯურღმულში, სადაც ხიშტეით დაფლეთილი ცხედარი ოდესღაც უპატიურათ ჩააგდეს, ისმის:

- განისვენებს, ლი ჩემი ნეტართა შორის წალკოტსა ყვავილოვანსა.

წინათ ამოწყვეტილსა და გადამწვარ ორ სოფელს შორის აღმართულია ამაყი ქანდაკება, ნიშანი ერთის ძლიერეისა და მტერთაგან განთავისუფლებისა.

1911 წ.