Content: "წამება - მარტვილობანი"; მაზდეან სპარსელთა წინააღმდეგ ბრძოლის ამსახველი ქართული მარტიროლოგიური ჰაგიოგრაფიის (V-VIსს.) ძეგლები: შუშანიკის წამება, ევსტათი მცხეთელის მარტვილობა, რაჟდენის წამება, აბიბოს ნეკრესელის წამება; მაჰმადიან არაბთა წინააღმდეგ ბრძოლის ამსახველი ქართული მარტიროლოგიური ჰაგიოგრაფიის ძეგლები (VIII-Xსს.): ჰაბო ტფილელის "წამება", არჩილ მეფის "წამება", დავით და კონსტანტინეს "წამება", კოსტანტი კახის "წამება", გობრონის "წამება"; მაჰმადიან სპარსთა წინააღმდეგ ბრძოლის ამსახველი ქართული მარტიროლოგიური ძეგლები (XVI-XVIIIსს.): ქეთევან დედოფლის "წამება", ლუარსაბ მეფის "წამება", ბიძინა, შალვა და ელიზბარის "წამება"; "ცხოვრება - მოქალაქეობანი"; მოქცევაი ქართლისაი და "ცხოვრებაი წმიდისა ნინოისი"; ასურელ მამათა "ცხოვრების" ძველი რედაქციები: იოანე ზედაზნელის "ცხოვრება", შიო მღვიმელის და ევაგრეს "ცხოვრება", დავით გარეჯელის "ცხოვრება", აბიბოს ნეკრესელის "წამება"; სამხრეთ საქართველოში სამონასტრო მშენებლობის ამსახველი ჰაგიოგრაფიული "ცხოვრების" ჟანრის თხზულებები: გრიგოლ ხანძთელის "ცხოვრება", სერაპიონ ზარზმელის "ცხოვრება; ათონის მთის ქართულ ჰაგიოგრაფიულ თხზულებათა ციკლი: ილარიონ ქართველის "ცხოვრება", იოანე და ეფთვიმე მთაწმინდელების "ცხოვრება", გიორგი მთაწმინდელის "ცხოვრება"; პეტრე ქართველის (იბერის) "ცხოვრება"; ქართული ჰაგიოგრაფიის მეტაფრასული რედაქციის თხზულებები; ლეონტი მროველის "მოქცევაი მირიან მეფისა და მის თანა ყოვლისა ქართლისა წმიდისა და ნეტარისა დედისა ჩუენისა ნინო მოციქულის მიერ", არსენ იყალთოელი (ბერი), "ცხოვრება და მოქალაქეობაი და ღუაწლი წმიდისა და ღირსისა დედისა ჩუენისა ნინოისი, რომელმან ქადაგა ქრისტე, ღმერთი ჩუენი, ქუეყანასა ჩრდილოისასა და განანათლა ნათესავი ქართველთაი", ცხოვრებაი წმიდისა მამისა ჩუენისა იოანე ზედაზნელისაი რომელი ბრძანებითა ღმრთისაითა და წინამძღოლობითა სულისა წმიდისაითა მოევლინა ქუეყანით შუამდინარით ქუეყანად ქართლისად ათორმეტთა მოწაფეთა მისთა წმიდათა თანა (განაახლა და განავრცო წმიდამან [მამამან] ჩუენმან ქრისტეს მიერ არსენ კათალიკოზმან), იოანე ზედაზნელის მიერ მეტაფრასული "ცხოვრება", "ცხოვრებაი და საკვირველებანი წმიდისა და ნეტარისა შიოისნი, რომელ იყო ანტიოქიაით შუამდინარისაით, ხოლო მოიწია ქუეყნად ქართლისა და დაემკვიდრა სარკინისა მღვიმესა, რომელი ესე აღწერა ღირსმან მარტვირი, პირველ რომელსა ეწოდა იოანე, რომელი იყო მოწაფეთაგანი წმიდისა იოანესთა კონსტანტინეპოლით", "ცხოვრებაი და მოქალაქეობაი დიდისა და ღმერთშემოსილისა მამისა ჩუენისა დავით გარეჯელისაი", "ცხოვრებაი და მოქალაქეობაი წმიდისა ჩუენისა ილარიონ ახლისა", დაძინებაი წმიდათაგანისა მამისა ჩუენისა ისე წილკნელ ეპოსკოპოსისა..., "წამებაი წმიდისა და დიდებულისა მოწამისა არჩილისი, მეფისა მის ქართველთასა", ანტონ I, "მარტირიკა", შემოკლებულ "ცხოვრებათა" შესახებ, ზოგიერთი სვინაქსარული "ცხოვრების" შესახებ, შენიშვნები რამდენიმე ჰაგიოგრაფიულ თხზულებაზე
Content: ბუნებრივი პირობები; თრიალეთის (წალკის) არქეოლოგიური კვლევის ისტორია; საფარ-ხარაბას სამაროვანი; იმერას სამაროვანი; ბეშქენაშენის (ბეშთაშენის) "ციკლოპური" ნამოსახლარი; სანთის "ციკლოპური" სიმაგრე; ოზნის ნამოსახლარი; ბრინჯაოს ხანის ნამოსახლართა არქიტექტურა და მშენებლობის ტექნიკა; სამარხთა აღნაგობა და დაკრძალვის წესი; სამარხეული ინვენტარი: კერამიკა; საბრძოლო იარაღი: სატევარი, კაპარჭი, ისრისპირები, საბეჭდავი; ეგვიპტურ იმპორტს უნდა წარმოადგენდეს პირამიდისებური ქვებიც; წარჩინებულპირთა ("სამეფო") ინსიგნიების შესწავლისათვის; სატრანსპორტო საშუალებები; სარეცელი; თრიალეთის ძვ. წ. II ათასწლეულის შუა ხანების ძეგლების დათარიღების ზოგიერთი საკითხი; დასკვნა
Annotation: განხილულიმა თრიალეთის არქეოლოგიური და ეთნოგრაფიული მასალები